woensdag 16 januari 2008

Goe liggen gehad

Vorige week stuurd mijn vader mij en mijn broer en zus een mail met de mededeling dat hij en mijn moeder een appartementje hadden gekocht in de Ardennen. Ze hadden het nog effe verzwegen omdat alles nog niet helemaal geregeld was, maar plots kreeg ik dus een mail met daarin heel de uitleg over plaats, prijs (gratis :-p) en tralala. Ik was totaal in shock want ik had enkele weken voordien nog gezegd dat wij in februari een weekendje naar de Ardennen gaan, en na enige research bleek dat gratis appartement niet zo ver te liggen van ons reeds betaalde weekendverblijfje. Boeh!
Er stond ook bij dat ze nog getwijfeld hadden of ze niks zouden kopen in Frankrijk, maar dat was dan zo ver voor hen om effe voor een weekendje ofzo naartoe te gaan... Nogmaals boeh, ik woon momenteel namelijk op 2 km van Frankrijk. :-s
Onderaan de mail stond een link met een foto van het appartement.
Ik klik.

Wattefok? Is dit een grap? Is alleen de foto een grap? Of heel de mail? Maar die lijkt zo serieus.
Ik bel naar mijn ouders en krijg direct mijn vader aan de lijn, die natuurlijk dubbel ligt van het lachen omdat ik er kei hard ben ingetrapt. Van heel het appartement is niks waar. Ik zag hem er nochtans toe in staat... hij heeft een nieuwe regeling op zijn werk waardoor hij om de twee weken verlof heeft... en dat in combinatie met een midlifecrisis - het zou mij niks verbazen.
Blijkbaar had hij er al meer mensen ingeluisd. Hoewel mijn moeders naam bij in de mail stond, wist zij ook totaal van niks. Zelfs mijn zus, die nu in Mexico zit, wist niet helemaal wat ze moest geloven...
Valentijn had dezelfde reactie als ik en wij besloten wraak te nemen. Hij kwam eerst op het fantastische idee - die zelfopoffering! - dat ik naar mijn ouders zou bellen om te zeggen dat hij dood was, maar dat zou ik nooit overtuigend kunnen doen. Dan maar iemand pakken op iets wat iedereen doet: muziek downloaden. Valentijn stelde onrustwekkend professioneel een brief van Sabam op, met de mededeling dat na een routinecontrole van mijn vaders internetverkeer van een bepaalde maand was gebleken dat hij heel wat muziek had gedownload waar auteursrecht aan vasthing... er werd een minnelijke schikking van zo'n 30 000 euro voorgesteld, en hij kon contact opnemen met zijn dossierbehandelaar... daar stonden mijn naam (wel afgekort, maar dan nog) en telefoonnummer.
Logo van Sabam op de brief (dat ze ONS daar maar niet op gaan pakken), stempel 'vertrouwelijk' op de achterkant van de envelop, brief door Valentijns broer laten posten in Leuven, want een poststempel van Menen zou te hard opvallen. En dan wachten...
Wachten tot het moment dat mijn vader heel droog mailde dat hij een fikse boete aan zijn been had en ons waarschuwde voor downloaden. Shit, kon hij er wel mee lachen???
Daarna kreeg ik ook nog eens een mail van mijn moeder met de titel 'financieel reddingsplan'. Mijn broer zou 's avonds en in het weekend moeten werken om zijn studies te kunnen betalen. Verjaardags- en kerstcadeautjes zouden afgeschaft worden. Nooit meer shoppen, behalve voor eten. Mijn moeder zou haar auto verkopen. Mijn zus en ik zouden het geld dat we hadden gekregen toen we verhuisden, moeten teruggeven. Mijn vader zou alle suikertjes, koekjes en melkjes meepakken van op café.
Daar trap ik niet in! En ik trapte ook niet in haar mededeling dat ze een afspraak hadden met een advocaat. Want da's toch te zot!?!
Ik zag dat mijn vader had proberen te bellen en belde hem dus maar terug... en hij had dus wel degelijk aan afspraak gemaakt met een advocaat, mohow! :-O Toen hij de brief had gekregen had hij direct zijn internetverkeer gecheckt en in de maand die gecontroleerd zou zijn, had hij inderdaad meer liedjes gedownload dan anders. Total panic! Hij dus bellen met een advocaat, die had juist nog zo'n zaken lopen, en ze zouden proberen een beetje van het bedrag af te doen.
Toen mijn moeder thuiskwam en de brief las, zag ze natuurlijk meteen 'dossierbehandelaar Bieke V.' en mijn telefoonnummer... mijn vader, tja, die vindt dat maar normaal dat iedereen Bieke V. heet, en mijn telefoonnummer herkent hij blijkbaar ook niet.
Hij heeft dus terug naar de advocaat kunnen bellen om te zeggen dat het maar een grap was van zijn crazy dochter, hehehe. :-)
Het verhaal en de akelig echte brief gaan nu al overal de ronde bij vrienden, familie en op zijn werk, dus ik ben weer effe actueel in mijn geboortestreek, wahoei!
Hij had wel bijna een attackske gekregen, maar gelukkig kan mijn vader er nu mee lachen.

Ik daarentegen zal nu maar op mijn hoede zijn. :-/

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Die mail is zo'n klassieker :)

Anoniem zei

Dat zou bij ons ZOOO hard niet pakken eh :P

Anoniem zei

ik vind dat jullie een eigen realityshow verdienen

Anoniem zei

Zoiets zouden die ouders van mij ook nog in hun hoofd halen. En wij zijn met vier zussen dus we kunnen lekker hard terugslaan ;)

Frans Vlinderman zei

Hehe, laat die vaders het ook maar eens uitzweten!

Anoniem zei

De familie plaagstaart in actie. Jullie hebben zeker nooit een vervelende dag.